Ford FlexiFuel na świecie

Ford jest na rynku europejskim prekursorem we wprowadzaniu samochodów FlexiFuel, które mogą spalać bioetanol. Samochody te należą do grupy pojazdów przyjaznych środowisku naturalnemu, które Ford już dziś oferuje klientom na wygodnych warunkach.

W chwili obecnej gama Fordów FlexiFuel obejmuje modele Focus i C-MAX, ale podczas salonu samochodowego w Genewie przedstawiciele Forda zakomunikowali, że od roku 2008 dostępne będą również modele Mondeo, Galaxy i S-MAX.

W roku 2006 Ford wprowadził na rynek północnoamerykański cztery nowe modele FlexiFuel. W Tajlandii spółka sprzedaje Focusa dostosowanego do spalania mieszanki bioetanolu i benzyny, która jest powszechnie dostępna na tajskich stacjach paliw. Brazylia już od wielu lat używa bioetanol jako główne źródło energii w samochodach.

Czytaj także: FlexiFuel: paliwo E85 w tym roku na stacjach w Polsce

Żeby samochód mógł spalać mieszankę E85 potrzebna jest modyfikacja gniazd zaworów, które muszą być wykonane z utwardzonych materiałów (bioetanol powoduje m. in. większą podatność na korozję); zapłonu, tak aby był w stanie dostosować się do aktualnej mieszanki bioetanolu i benzyny w zbiorniku, oraz wyposażenie bloku silnika w podgrzewanie, pracujące przy temperaturach poniżej -15° C.

Ford Focus i C-MAX FlexiFuel dostępne są w jedenastu krajach europejskich – Szwecji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Holandii, Irlandii, Austrii, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Norwegii i Belgii. Modele FlexiFuel dostępne są w podobnych cenach, co wersje ze standardowym silnikiem benzynowym. Szwedzki rynek był pierwszym, na którym w roku 2001 zaprezentowały się samochody z technologią FlexiFuel. Ponad 80 % wszystkich samochodów Ford Focus i Ford Focus C-Max i prawie 50 % wszystkich sprzedanych w roku 2006 we Szwecji Fordów stanowiły wersje FlexiFuel. W całej Europie Ford sprzedał już 28 500 samochodów FlexiFuel, w tym ok. 26 000 w samej Szwecji. W przeciągu minionych dziesięciu lat Ford sprzedał na całym świecie ponad 2 mln pojazdów z technologią FlexiFuel.

FlexiFuel w Szwecji i we Francji

Sukces paliwa E85 i samochodów FlexiFuel we Szwecji jest dowodem na to, czego można osiągnąć przy współpracy organizacji z różnych branży. Razem z organizacjami rządowymi i pozarządowymi Ford odegrał ważną rolę przy popularyzacji bioetanolu w Szwecji. W Szwecji właściciele ekologicznych samochodów mogą korzystać z wielu ulg, m. in. płacą niższy podatek drogowy, mogą bezpłatnie parkować w centrach niektórych miast, płacą niższe stawki ubezpieczenia, nie muszą płacić opłaty za wjazd do centrum Sztokholmu, mają też niższe opłaty rejestracyjne. W dodatku bioetanol nie jest obciążony akcyzą na oleje mineralne. Rząd szwedzki wydał rozporządzenie, według którego 75 % nowozakupionych samochodów dla administracji państwowej (oprócz pojazdów policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego) musi jeździć na alternatywne paliwa. Wszystkie stacje paliw z rocznym obrotem sprzedanych paliw ponad 1000 m3 muszą być od 31 grudnia 2009 obowiązkowo wyposażone w dystrybutor alternatywnego paliwa. Nowobudowanych stacji paliw taki obowiązek dotyczy bez względu na planowaną wielkość sprzedaży paliw.

We Francji umowy przewidują wprowadzenie ulg podatkowych na samochody spalające bioetanol oraz instalację 600 dystrybutorów paliwa E85 do końca roku 2007 i kolejnych 1500 w przyszłym roku. Francuskie urzędy zobowiązały się, że co najmniej 15 % zakupionych w roku 2007 samochodów służbowych będzie wyposażone w technologię FlexiFuel; w roku 2008 będzie to aż 30 % samochodów.

Niedawno Ford dostarczył do sieci wypożyczalni samochodów Europcar 280 pojazdów FlexiFuel. Chodzi o największą w całej Francji flotę samochodów mogących spalać mieszankę E85.

Co raz więcej stacji paliw z dystrybutorami miezanki E85

Dzięki dynamicznemu rozwojowi sektoru biopaliw, co raz więcej stacji paliw w całej Europie oferuje mieszankę E85. We Szwecji od roku 2001 powstało ich ponad 600. W roku 2009 E85 dostępne będzie na 60 % szwedzkich stacji. Poza terytorium Szwecji E85 sprzedawane jest na 138 stacjach paliw (Niemcy – 86, Francja – 15, Wielka Brytania – 13, Irlandia – 13, Szwajcaria – 5, Holandia – 3, Norwegia – 1, Węgry – 1, Hiszapnia – 1 wg danych ze stycznia 2007). Przykłady cen E85 (dane ze stycznia 2007): Niemcy – € 0,89 – 0,99 (benzyna bezołowiowa 95 - € 1,22 – 1,26), Francja € 0,78 – 0,80 (€ 1,13 – 1,20).

Przepis na emisje?

Bioetanol jest paliwem odnawialnym, uzyskiwanym z roślin (np. trzciny cukrowej) czy biomasy (drewno odpadowe itp.). Dwutlenek węgla, który produkują samochody jeżdżące na E85, będzie dzięki fotosyntezie pochłaniany przez rośliny uprawiane do produkcji paliwa. Cykl CO2 zostanie więc praktycznie zamknięty. Z najróżniejszych badań wynika, że używanie bioetanolu i technologii FlexiFuel może obniżyć emisje CO2 nawet o 80 % w porównaniu z konwencyjnym silnikiem benzynowym. Bioetanol zarazem zmniejsza uzależnienie Unii Europejskiej od ropy naftowej i stwarza nowe miejsca pracy w sektorze rolnictwa.

W roku 2006 Ford zakomunikował, że zainwestuje 1 mld funtów do ekologicznych technologii dla samochodów marek Ford, Jaguar, Land Rover i Volvo. W przeciągu następujących 5 lat zaprezentowane zostanie ponad sto modeli z niższymi emisjami i zużyciem paliw. Jednym z nich będzie także zwykły Ford Focus zużywający poniżej 4 l/100 km i emitujący poniżej 100 g CO2 na km.

Źródło: Komunikat prasowy Forda